Technika

Odłączany Retarder Scania ma obniżać zużycie paliwa

Jeden z modeli Scania Retarder jest teraz dostępny w nowej wersji (R4100D). Nowy retarder rozłącza się i działa w trybie "wolnego koła", gdy nie jest używany. Zmniejsza to opory ruchu, ponieważ obie turbiny, które wyhamowują pojazd przy pomocy oleju zostają odłączone od układu napędowego. Rzeczywiste oszczędności paliwa zależą od warunków drogowych ale regułą jest, że spalanie spada przeciętnie o 0,5%.

Kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu. Kiedy chce wyhamować, retarder załącza się automatycznie , a synchronizacja odbywa się na podobnej zasadzie, jak w skrzyniach biegów Scania. Nowy retarder nie powinien powodować strat energii ale powinien być też mocniejszy. Moment hamujący dochodzi do 4 100 Nm zamiast 3 500 Nm, a ponadto jest dostępny w niższym zakresie prędkości obrotowych silnika.
Örjan Åslund odpowiedzialny za produkt w Scania Trucks, mówi: - Retarder z wolnym kołem przyczynia się do powstawania dodatkowych oszczędności (...). Może być uruchamiany przez kierowcę dźwignią przy kierownicy, lub przez nacisk na pedał hamulca albo automatycznie gdy tylko otrzyma taki sygnał z tempomatu. Retarder wraca do pozycji wolnego koła, gdy tylko przestaje być używany. Cały czas jest jednak w gotowości, aby zapewnić maksymalną siłę hamowania.

Dostawy pojazdów wyposażonych w nowy retarder rozpoczną się w pierwszym kwartale 2015 r.