Uzasadnieniem żelaznej zasady jest to, że samochody z silnikiem wysokoprężnym zużywają do 25% mniej paliwa, natomiast auta z silnikiem benzynowym są często tańsze, jeśli chodzi o koszt zakupu, ubezpieczenia i utrzymania. W zależności od modelu, w Niemczech wersja z silnikiem Diesla jest opłacalna od przebiegu rocznego powyżej 15 000 km. Jak przypominają eksperci Boscha, podejmując decyzję o wyborze jednego z dwóch , przyszły użytkownik powinien, oprócz rocznego przebiegu, uwzględnić także inne kryteria: - Każdy z napędów ujawnia swoje atuty w różnych klasach pojazdów. Nowoczesny silnik benzynowy zwiększy efektywność małych samochodów, natomiast zaawansowany silnik Diesla zapewni niskie zużycie i dużą dynamikę jazdy w przestronnym kombi, mówi Rolf Bulander, członek zarządu w spółce Robert Bosch GmbH. Podobne zalety widoczne są także w innych segmentach: w szybkich autach sportowych zainteresowanie cieszą się dynamiczne silniki benzynowe, w dużych SUV'ach natomiast silniki Diesla, oferujące wysoki moment obrotowy.
W podjęciu decyzji może pomóc opublikowana powyżej infografika przygotowana przez ekspertów firmy Bosch
źródło: Bosch