Mercedes-Benz poszerzył zakres działania istniejących systemów wspomagających i połączył je w system "Highway Pilot", który już dziś, w rzeczywistych warunkach, umożliwia autonomiczną jazdę autostradam. Możliwości zakamuflowanego prototypu Future Truck 2025 zaprezentowano latem br. - pokazy z prędkościami do 80 km/h odbyły się w warunkach realnego ruchu na autostradzie A14 nieopodal Magdeburga w Niemczech. Teraz Mercedes-Benz odsłania zaś nadwozie i wnętrze ciężarówki.
Projektanci skorzystali z możliwości, jakie zapewniają im przyszłe regulacje dotyczące długości: wydłużony przedni pas zyskał płynne, opływowe kontury, podkreślone przez jasnosrebrny lakier. Miejsce konwencjonalnych lusterek zajęły kamery, przednia szyba ma zaokrągloną formę, a zintegrowana z nią osłona przeciwsłoneczna oraz spojler dachowy zwracają uwagę charakterystycznym wyprofilowaniem. Centralnym elementem kabiny pozostała gwiazda Mercedes-Benz. Na postoju, gdy jednostka napędowa jest wyłączona, maska ciężarówki jest zamknięta. Wydaje się wówczas, że z przodu brakuje niektórych oczywistych elementów, takich jak lampy. Gdy jednak Future Truck 2025 budzi się jednak do życia wraz z uruchomieniem silnika, przedni pas rozświetlają diody LED. Podczas ręcznego prowadzenia lampy świecą na biało, zaś po włączeniu programu autonomicznego zmieniają barwę na niebieską i zaczynają intensywnie pulsować, by zakomunikować innym uczestnikom ruchu aktualnym tryb jazdy.
Kabina Future Trucks 2025 ma niemal purystyczny design. Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może obrócić swój fotel o 45 stopni w prawo i przyjąć zrelaksowaną pozycję. Do komunikacji ze światem służy mu przenośny tablet, służący do przeglądania dokumentów, planowania dalszych etapów wyjazdu, akceptacji zamówień i ustalania szczegółów najbliższego postoju. Interfejs można dostosować do własnych potrzeb i w razie potrzeby wywołać wszystkie istotne informacje na temat podróży. Na dłuższych odcinkach pokonywanych autonomicznie tablet staje się dla kierowcy niemal tak ważny jak kierownica i pedały.
Czujniki radarowe i kamera śledzą otoczenie
Co ciekawe, Mercedes-Benz Future Truck 2025 nie musi poruszać się w sznurze aut. Czujniki radarowe i kamera pozwalają ciężarówce na jazdę autonomiczną niezależnie od innych pojazdów czy centrów sterowania. Kluczowym elementem wyposażenia jest inteligentny system "Highway Pilot", który działaniem przypomina autopilota w samolocie. Korzysta on ze współpracy z innymi samochodami oraz infrastrukturą, współpraca ta nie determinuje jednak jego działania.
więcej na: Mercedes - Benz