Technika

Pierwszy pokaz projektu "EcoTwin" z ciężarówkami DAF

Sprzężenie dwóch pojazdów określa współpracę dwóch samochodów ciężarowych, jadących w niewielkiej odległości poprzez zastosowanie technologii zautomatyzowanej jazdy. Celem eksperymentu EcoTwin było wykazanie, że drugi pojazd teoretycznie może podążać tuż za pierwszym, wykorzystując informacje z radaru i kamery, przekazywane za pośrednictwem komunikacji bezprzewodowej. W wyniku tego procesu drugi pojazd automatycznie przyspiesza, hamuje, a także zmienia kierunek. Celem projektu opracowanego we współpracy z firmą TNO jest możliwie największe zmniejszenie odstępu pomiędzy pojazdami ciężarowymi, aby uzyskać w perspektywie oszczędności paliwa rzędu 10% oraz spadek emisji CO2 o podobnej wartości.

- Wprawdzie pokazaliśmy, że tzw. automatyczne sprzężenie dwóch pojazdów ciężarowych jest teoretycznie możliwe, jednak nie oznacza to, że projekt jest ukończony, powiedział Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks NV, który odpowiada za rozwój produktów. - Czeka nas jeszcze sporo pracy, zanim zyskamy pewność, że ta technologia jest niezawodna w każdej sytuacji. Należy również podjąć odpowiednie działania w zakresie przepisów prawnych i odpowiedzialności. Wspólnie z firmą TNO przewidujemy, że firmy transportowe będą mogły bezpiecznie korzystać ze sprzężenia na holenderskich autostradach i głównych drogach regionalnych około 2020 roku.

Kolejnym krokiem po prezentacji jest testowanie projektu Eco Twin na terenie portu w Rotterdamie. W projekcie wspieranym przez holenderskie ministerstwo infrastruktury i środowiska uczestniczy również zarząd portu w Rotterdamie i organizacja Transport en Logistiek Nederland (TLN).