Technika

DAF wprowadza nowe serie pojazdów LF i CF w wersjach Euro 6

Nowe pojazdy LF i CF Euro 6: zaprojektowane z myślą o najwyższej jakości i maksymalnej wydajności

Nowe, wydajne układy napędowe:

  • Zupełnie nowa generacja najnowocześniejszych silników PACCAR Euro 6, włącznie z nowymi jednostkami PACCAR MX-11 i PACCAR MX-13
    - Nowa konstrukcja z zaawansowaną technologią wtrysku paliwa common rail, turbosprężarka ze zmienną geometrią, układy EGR i SCR oraz aktywny filtr cząstek stałych
    - Doskonałe osiągi dzięki mocy od 150 do 510 KM
  •  Zoptymalizowane przekładnie manualne, zautomatyzowane skrzynie biegów AS Tronic z wyjątkowymi funkcjami przeznaczonymi specjalnie dla pojazdów DAF

Nowa stylistyka zewnętrzna, wspólna z modelem DAF XF Euro 6:

  • Duża krata wlotu powietrza zapewniająca maksymalne chłodzenie i niewielkie zużycie paliwa
  • Atrakcyjny panel chromowany z logo DAF
  • Nowe reflektory przednie zintegrowane ze światłami do jazdy dziennej LED i wyjątkowe, opcjonalne światła główne LED dla pojazdów CF
  • Nowy, galwanizowany, stalowy zderzak przedni z opcjonalnymi reflektorami doświetlającymi zakręty to maksymalna widoczność i najwyższa trwałość

Nowa stylistyka wnętrza:

  • Nowa deska rozdzielcza charakteryzująca się optymalną ergonomią i łatwością obsługi na niespotykanym poziomie na rynku
    - Nowy, bardzo czytelny zestaw wskaźników
    - Wyświetlacz informacyjny utrzymany w jasnej tonacji kolorystycznej, z systemem DAF Driver Performance Assistant
  • Nowa kierownica ze zintegrowanymi przełącznikami
  • Niezwykle wygodne i łatwe w obsłudze fotele

Całkowicie nowe rozplanowanie elementów podwozia zapewniające optymalną wydajność:

  • Doskonałe chłodzenie i lepsza wydajność dzięki większej ilości przestrzeni w przedniej części podwozia
  • Inteligentne rozmieszczenie elementów zapewniające możliwość zamontowania zbiorników paliwa o pojemności do 1500 l
  • Nowa oś przednia i tylna
    - Nowe, lekkie zawieszenie osi
  • Nowe zawieszenie kabiny zapewniające najwyższy komfort w branży

Nowe pojazdy LF i CF Euro 6 - bazują na wyjątkowej reputacji, którą poprzednie modele wywalczyły sobie zarówno wśród przedsiębiorców transportowych, jak i kierowców: LF w wymagającym segmencie pojazdów dystrybucyjnych o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 19 ton, a charakteryzujący się niezrównaną uniwersalnością CF w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 44, bądź więcej, ton dla zestawów.  

Atrakcyjna stylistyka z wyraźnymi nawiązaniami do innych serii pojazdów

Podczas opracowywania nowych modeli LF i CF firma DAF wyraźnie inspirowała się walorami cieszącego się ogromnym uznaniem pojazdu XF Euro 6. Odzwierciedla to atrakcyjna stylistyka elementów zewnętrznych. Widoczny, zintegrowany górny i dolny grill wyraźnie nawiązuje do innych modeli marki, podobnie jak umieszczony centralnie panel chromowany z logo DAF. W nowych modelach Euro 6 zarówno serii LF, jak i CF przedni zderzak został zaprojektowany zupełnie od nowa. Zaawansowana konstrukcja przodu pojazdów przyczynia się do lepszego chłodzenia silnika oraz zapewnia optymalne właściwości aerodynamiczne. Nowe pojazdy LF i CF zostały również wyposażone w nowe, atrakcyjne reflektory przednie. W modelu CF zintegrowano w nich oferowane w ramach wyposażenia standardowego światła do jazdy dziennej zapewniające doskonałą widzialność w porze dziennej. Wyjątkowe reflektory główne DAF w technologii LED są dostępne opcjonalnie. Nowością są również opcjonalne reflektory doświetlające zakręty montowane w zderzaku. Świecą one w kierunku jazdy podczas manewrowania i skręcania, dzięki czemu przyczyniają się do większego poziomu bezpieczeństwa. 

Kabiny modeli DAF LF i CF słyną z przestronnych wnętrz i niezrównanego komfortu. Nowe pojazdy LF i CF Euro 6 zapewniają kierowcom bardzo wygodną pozycję siedzącą dzięki nowej generacji foteli o jeszcze szerszym zakresie regulacji.

Elegancka tapicerka foteli w atrakcyjnym odcieniu szarości doskonale współgra z nową kolorystyką wnętrza z jasnymi i ciemnymi elementami w kolorach beżowym, szarym i czarnym. Zostały one precyzyjnie dobrane w celu utworzenia przyjaznego otoczenia i zapewnienia świeżego wyglądu wnętrza nawet po wielu latach intensywnego użytkowania, co jest niezwykle ważne dla wartości odsprzedażnej pojazdów DAF.

Całkowicie nowa jest również kierownica, identyczna jak w modelu XF. Jest w pełni regulowana i wyposażona w sporą liczbę przycisków. Po lewej stronie znajdują się elementy sterujące systemu informacyjnego/audio (radio i telefon), a z prawej znalazło się miejsce dla wszystkich funkcji związanych z prędkością, takich jak tempomat i ogranicznik prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia. Dostępny opcjonalnie, nowy, całkowicie zintegrowany system telefoniczny (DAF TruckPhone) można również obsługiwać z kierownicy. 

Nowa deska rozdzielcza z systemem Driver Performance Assistant

Deska rozdzielcza nowego modelu LF została zaprojektowana zupełnie od nowa, a deska rozdzielcza modelu CF została przeprojektowana z myślą o zapewnieniu idealnego dostępu do wszystkich elementów sterujących. Przełączniki zostały pogrupowane według funkcji w celu zapewnienia jak najprostszej obsługi. Nowe pojazdy LF i CF zostały wyposażone w identyczny, elektroniczny zestaw wskaźników jak w modelu XF, włącznie z eleganckim, aluminiowym wykończeniem.

W centralnej części deski rozdzielczej umieszczono 5-calowy wyświetlacz utrzymany w jasnej tonacji kolorystycznej, na którym w 32 językach  wyświetlane są wszystkie najważniejsze informacje na temat pracy silnika i pojazdu. Ponadto są tam prezentowane wskazówki dla kierowcy dotyczące prowadzenia pojazdu w najbardziej ekonomiczny sposób. W konsolach środkowych nowych modeli LF i CF zastosowano odpowiednio dwa i trzy gniazda DIN. Doskonale nadają się one do zamontowania nowego modułu Truck Navigation Radio (TNR) (w formacie 2xDIN), który poza radioodbiornikiem/odtwarzaczem CD zawiera również nawigację dla samochodów ciężarowych i złącze USB.

Wydajne układy napędowe zgodne z normą Euro 6

W gamie pojazdów nowej serii  LF i CF Euro 6 znajdzie się pojazd do każdego zastosowania, o czym doskonale świadczy szeroki wachlarz  wydajnych układów napędowych z najnowocześniejszymi silnikami PACCAR (PX-5, PX-7, MX-11 i MX-13) o mocy od 112 kW (150 KM) do 375 kW (510 KM). Nowe jednostki napędowe PACCAR posiadają całkowicie nowy blok silnika i są wyposażone w niezwykle zaawansowaną technologię wtrysku paliwa common rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią i szereg kompleksowych elementów sterujących w celu zapewnienia najwyższej wydajności. Aby osiągnąć zgodność z wymagającymi parametrami normy Euro 6 przy jednoczesnym zapewnieniu najniższego zużycia paliwa, w modelach LF i CF zastosowano recyrkulację spalin równolegle z technologią SCR i filtrem cząstek stałych zaprojektowanym tak, aby  maksymalnie wykorzystać regenerację pasywną.

Nowe silniki PACCAR są bardzo ekologiczne i zapewniają najlepsze w klasie parametry w zakresie wydajności, zużycia paliwa, niezawodności oraz trwałości. Zużycie paliwa w pojazdach Euro 6 jest tak niskie jak w niezwykle konkurencyjnych modelach Euro 5 (ATe). Duże miski olejowe umożliwiają stosowanie wydłużonych okresów między obsługowych (LF: maks. 60 000 km, CF: maks. 150 000 km) w celu zapewnienia maksymalnego współczynnika wykorzystania pojazdu.

Liczne innowacje

Mimo, iż nowe silniki PACCAR PX-5, PX-7, MX-11 i MX-13 różnią się pod względem konstrukcji, zastosowano w nich kilka wspólnych, niezwykle ważnych innowacji. Wszystkie  wyposażone są w pojedynczy pasek wieloklinowy, napędzany bezpośrednio z wału korbowego bez napędu pośredniego, co przyczynia się do obniżenia kosztów obsługi, zwiększenia niezawodności oraz zmniejszenia zarówno masy własnej, jak i zużycia paliwa. Niższą masę oraz mniejszą emisją hałasu udało się uzyskać dzięki misce olejowej z syntetycznego materiału. W silnikach PACCAR MX-11 i MX-13 filtr paliwa i separator wody z automatycznym spustem zostały połączone w pojedynczy moduł zamontowany bezpośrednio na silniku w celu ułatwienia wykonywania czynności obsługowych. Ponadto połączona z filtrem oleju w pojedynczy moduł chłodnica oleju została wykonana ze stali nierdzewnej, dzięki czemu jest jeszcze bardziej wytrzymała. Rozwiązaniem wyjątkowym w branży samochodów ciężarowych są zaprojektowane z myślą o zapewnieniu maksymalnej niezawodności wiązki przewodów obudowane specjalną pianką.

Wysokie osiągi

Nowe silniki PACCAR Euro 6 zapewniają wyjątkowe osiągi dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu dostępnemu w szerokim zakresie prędkości obrotowej, nawet przy jej niskim poziomie. Zależnie od modelu, nowe pojazdy LF i CF są wyposażane standardowo w 5-, 6-, 9- lub 12-biegowe przekładnie manualne. W przypadku pojazdów CF opcjonalnie dostępna jest skrzynia 16-biegowa oraz zautomatyzowane przekładnie AS Tronic w wariantach 6-, 12- i 16-biegowych. 12- i 16-biegowe skrzynie AS Tronic są wyposażone w szereg funkcji wyjątkowych dla pojazdów DAF, takich jak EcoRoll (umożliwiająca kontrolowany zjazd ze wzniesienia przy rozłączonym sprzęgle z wykorzystaniem naturalnego pędu) oraz Fast Shift do szybszego redukowania biegów górnego zakresu bez rozłączania sprzęgła w celu zapewnienia maksymalnej wydajności.  Dzięki opracowanemu zupełnie od nowa oprogramowaniu i nowym czujnikom praca skrzyni biegów i sprzęgła jest lepiej dopasowana, a samo sprzęgło pracuje bardzo płynnie, co przekłada się na doskonałe charakterystyki przyspieszania i manewrowania.

Niska masa własna dla wysokiej ładowności 

W modelu CF Euro 6 dostępna jest nowa, lżejsza oś tylna, która umożliwia osiągnięcie  masy całkowitej pojazdu do 44 t i zapewnia przeniesienie momentu obrotowego silnika do 2300 Nm. Nowością jest zastosowanie konstrukcji Stabilink. Dzięki integracji stabilizatora z zawieszeniem tylnej osi uzyskano optymalną sztywność i stabilność, a także znacznie ograniczono masę tego elementu. Nowa płyta montażowa siodła, inteligentny sposób montażu akumulatorów i nowy układ kierowniczy także przyczyniają się do obniżenia masy własnej pojazdów.

W celu uzyskania maksymalnej wydajności firma DAF skoncentrowała się na jak najlepszym rozmieszczeniu komponentów całkowicie przeprojektowanego podwozia. Standardowy 65-litrowy zbiornik AdBlue został sprytnie umieszczony pod kabiną sypialną, z kolei akumulatory mogą znajdować się wewnątrz tylnej części ramy. Inteligentne rozmieszczenie komponentów pozwala na uzyskanie ogromnego zasięgu operacyjnego dzięki łącznej pojemności zbiorników paliwa nawet do 1500 l. Wśród dodatkowych ulepszeń należy wymienić nowe nadkola tylne i zmienioną poprzeczkę zamykającą ramę.

Podwozie modelu LF Euro 6 zostało całkowicie przeprojektowane, dzięki czemu udało się uzyskać maksymalną sztywność i doskonałe właściwości jezdne, niską masę własną i sporą ilość miejsca na umieszczenie różnych podzespołów. Najważniejszą innowacją jest wykonanie podłużnic ramy z pojedynczych elementów, co pozwala zachować jak najniższą masę własną. W celu zapewnienia maksymalnej wytrzymałości zastosowano stal wysokiej jakości. Aby uzyskać dodatkową nośność, modele 18- i 19-tonowe można wyposażyć w nową 13-tonową oś tylną, co jest niezwykle ważne w krajach, w których dozwolone są obciążenia osi napędzanej przekraczające 11,5 t.

Firma DAF rozpocznie produkcję nowego modelu DAF CF Euro 6 z silnikiem PACCAR MX-13 w czerwcu 2013 roku, a następnie pojazdów wyposażanych w silniki PACCAR MX-11 jesienią. Wersja wyposażona w silnik PACCAR PX-7 zostanie dodana do oferty serii CF na początku 2014 roku. Nowy model LF Euro 6 trafi do produkcji w czwartym kwartale 2013 roku.

Firmie DAF udało się jeszcze bardziej udoskonalić cieszące się świetną renomą modele LF i CF. A wszystko to dzięki atrakcyjnej, nowej stylistyce wnętrza ściśle powiązanej z flagowym modelem XF; nowej konstrukcji wnętrza zapewniającej lepszą ergonomię i najwyższy poziom komfortu kierowcy, a także nowym podwoziom i układom napędowym, włącznie z wydajnymi, nowoczesnymi silnikami PACCAR zgodnymi z wymaganiami normy Euro 6. Nowe modele LF i CF Euro 6 wyznaczają nowe standardy w dziedzinie niskich kosztów eksploatacji, wydajności transportu, a przede wszystkim jakości.