Dotychczas stosowane tachografy informację pobierały wyłącznie z impulsatorów zamontowanych przy skrzyni biegów. Ich oszukanie było tym samym bardzo proste - wystarczyło przyczepić do impulsatora niewielki magnes, który zakłócał sygnały z urządzenia i nie rejestrował ruchu pojazdu. Kierowcy mogli więc poruszać się, choć tachograf rejestrował okres odpoczynku.
Opisany proceder jest oczywiście całkowicie nielegalny, lecz jego wykrycia można było dokonać wyłącznie na tzw. „gorącym uczynku”. Wielu przewoźników podejmowało się więc ryzyka, zmuszając kierowców do stosowania magnesów nawet podczas przejazdów głównymi drogami. To natomiast bezpośrednio prowadziło do obniżenia poziomu bezpieczeństwa na drogach i wypadków z udziałem przemęczonych kierowców. Dzięki nowym tachografom cały proceder ma zostać jednak szybko zatrzymany. Nowe urządzenia będą pobierały sygnał nie tylko z impulsatora przy skrzyni biegów, lecz także z systemów ABS/ESP lub modułu GPS, dzięki czemu oszukanie urządzenia przy pomocy magnesu przestanie być możliwie, a bezpieczeństwo na drogach zwiększy się.
Oczywiście przez kilka lat w użytku pozostanie cała rzesza maszyn zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października 2012r., lecz w obliczu coraz ostrzejszych ograniczeń związanych z normami emisji spalin, a także mniejszej trwałości obecnie produkowanych pojazdów, w ciągu kilku lat powinny one praktycznie zniknąć z transportu dalekodystansowego.
Niestety można być też prawie pewnym, że już wkrótce przewoźnicy znajdą sposób na zatrzymanie sygnału także w tachografach najnowszej generacji. Pozostaje jedynie pytanie jak szybko uda im się tego dokonać i jak trudny do wykrycia będzie nowy sposób „oszczędzania” czasu...
Obecnie kara za ingerencję w pracę tachografu wynosi odpowiednio: 2 000, - zł mandat dla kierowcy
i kara administracyjna nakładana na firmę w wysokości 5 000,- zł! Tak, więc kwoty kar są znaczne. Oczywiście przepisy uwzględniają również korzystne rozwiązania dla kierowców oraz firm transportowych w postaci następujących parametrów:
Przegląd podstawowych nowych funkcji DTCO 1381 wersja 2.0:
• przyjazne obliczenie czasu jazdy dla firm (zasada 1 minuty)
• drugi niezależny sygnał prędkości (IMS)
• VDO Counter*
• w połączeniu z nowym nadajnikiem KITAS 2+- rejestracja prób manipulacji
• wskazówki użytkownika (wprowadzenie ręczne)
• 255 logowań dla firmy
• pobranie danych z karty kierowcy możliwe bez karty przedsiębiorstwa
• możliwość pojedynczego wpisu numeru identyfikacyjnego pojazdu Kartą przedsiębiorstwa po pierwszej kalibracji
• graficzne wydruki dotyczące wykresów prędkości i profili prędkości obrotowej .
• wczesne ostrzeżenia o zbliżających się przeglądach okresowych i dacie ważności kart do tachografów.