Technika

Unimog - najlepszy pojazd off-roadowy roku w kategorii "pojazdy specjalne"

Całkowicie przeprojektowana gama modelowa Unimoga

Po 10 latach produkcji gama modelowa Unimoga otrzymała kompletnie nowe nadwozie i kabinę. Pojazdy robocze kryjące się pod oznaczeniami od U 216 do U 423 oraz U 530, a także ekstremalne wersje off-roadowe U 4023 i U 5023 wyposażone zostały w nowoczesne silniki Euro VI o mocy do 220 kW (299 KM) w U 530 oraz 170 kW (231 KM) w U 5023. Pierwsza cyfra w nazwie modelu informuje o rozmiarze pojazdu (na przykład 4 odpowiada oferowanemu wcześniej Unimogowi U 400), podczas gdy dwie kolejne oznaczają początek wartości mocy w koniach mechanicznych, np. 23 dla 230 KM.
Unimog jako ekstremalny pojazd terenowy - klasyka gatunku

Sprawdzona koncepcja kabiny z krótką maską towarzyszy off-roadowemu Unimogowi od 1974 roku. Projektanci musieli skonfrontować jej wymogi z wyzwaniem montażu technologii Euro VI. Ich sukces tkwi w przesunięciu silnika o jeden metr wstecz, pod kabinę. W porównaniu do poprzednika nowa kabina jest o 120 mm dłuższa i zawieszona nieco wyżej.

Całkowicie przeprojektowany został system kontroli ciśnienia w ogumieniu "Tirecontrol Plus". Teraz wartość ciśnienia odpowiednia dla konkretnych zastosowań może zostać z łatwością ustawiona za pośrednictwem wyświetlacza pozwalającego na wybór programu "Road" (droga), "Sand" (piasek) lub "Rough road" (wymagająca nawierzchnia). Dynamicznie ukształtowana osłona chłodnicy i nowy zderzak z oświetleniem w nowoczesnej formie już na pierwszy rzut oka manifestują terenową dzielność Unimoga.



Zmiana wyprofilowania ramy wskutek centralnego umieszczenia silnika pozwoliła na obniżenie środka ciężkości przy zachowaniu dużego prześwitu, kluczowego z punktu widzenia zastosowań off-roadowych.

Pojazdy robocze Unimog z szeroką przednią szybą zapewniają znakomite pole widzenia zimą, podczas odśnieżania, i latem, w trakcie koszenia trawy. Wszystkie modele otrzymały kabinę z zupełnie nowym panelem instrumentów, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający przejść podczas jazdy z trybu ręcznej zmiany biegów na przekładnię hydrostatyczną.

Magazyn "Off Road" organizuje wśród swoich czytelników plebiscyt na najlepsze pojazdy terenowe od 1982 roku.