Technika

Jak powstaje ultranowoczesny samochód ciężarowy?

Nowe Volvo FH zostało nazwane „samochodem ciężarowym nowej generacji". Jonas Nordqvist, menedżer ds. cech i rentowności produktu w departamencie planowania strategicznego w Volvo Trucks, wyjaśnia, co to tak naprawdę oznacza.

- Można powiedzieć, że ultranowoczesny samochód ciężarowy musi spełniać wszystkie warunki piętrowego równania. Musi spełniać zarówno wymagania klientów, jak i oczekiwania społeczeństwa, skutecznie łącząc w sobie nowoczesną technologię z cechami takimi jak jakość, komfort kierowcy, małe oddziaływanie na środowisko i bezpieczeństwo - wyjaśnia Jonas Nordqvist.

Projektowanie nowoczesnego samochodu ciężarowego zaczyna na długo przed momentem, w którym istotna zaczyna być kwestia jego produkcji. Każdy aspekt tego procesu, od początku do końca, jest nacechowany pragnieniem zapewnienia jak najwyższej jakości. Dogłębna analiza klientów, społeczeństwa i konkurencji pokazuje wymagania, jakie nowy model musi spełnić. Analizowany jest również rynek w celu zidentyfikowania innowacji technicznych, które można by wprowadzić do nowego produktu. Uzyskane w ten sposób dane stanowią podstawę do sformułowania szczegółowych założeń określających właściwy sposób budowy nowoczesnego samochodu ciężarowego.

Produkcja - czynnik decydujący

Gdy tylko zostaną ustalone założenia projektowe, przychodzi pora na kolejne wyzwanie: przekształcenie idei w rzeczywistość. Do osiągnięcia celu konieczna jest współpraca pomiędzy działami firmy, w ramach której wszyscy, od projektantów i konstruktorów po pracowników produkcji, od samego początku współdziałają ze sobą.

- Jednym z najważniejszych parametrów w procesie opracowywania całkowicie nowego samochodu ciężarowego są techniczne możliwości jego produkowania. Oczywistym jest, że decydujące znaczenie ma ergonomia, efektywność i powtarzalność procesu produkcji. Wszystko ma bowiem związek z zapewnieniem wysokiej jakości - mówi Jonas Borqvist.

Dlatego fakt, że seryjna produkcja nowego Volvo FH idzie pełną parą, a także, że pierwsze egzemplarze tych pojazdów docierają już do klientów, zwiastuje nie tylko początek czegoś nowego. Zwiastuje także koniec długiego okresu badań i rozwoju. Podczas opracowywania nowego produktu europejskie fabryki Volvo w Szwecji, Rosji i Belgii, blisko współpracowały z inżynierami. Równolegle tworzyły dokumentację dotyczącą zarówno niezbędnej modernizacji fabryk w zakresie zarówno nowego oprzyrządowania, jak i nowych umiejętności.

- To całkowicie nowa kabina i całkowicie nowy samochód ciężarowy. Ponieważ ani jeden element karoserii nie został przetransponowany z poprzedniego modelu, pojawiły się nowe wymagania, jakim musieli sprostać nasi pracownicy, a także nasze oprzyrządowanie - relacjonuje Hans Elmqvist, menedżer ds. produkcji nowego Volvo FH w europejskich fabrykach Volvo.

Inwestycje w zakładach produkcyjnych

Ultranowoczesny samochód ciężarowy wymaga ultranowoczesnego oprzyrządowania produkcyjnego. Jedną z ważniejszych inwestycji z tym związanych są nowe prasy, wykorzystywane do produkcji wszystkich paneli kabiny.

- Unikatową cechą nowego Volvo FH jest fakt, że wiele jego elementów tłoczymy w pięcioetapowym procesie. Chodzi o zapewnienie właściwej geometrii - im więcej razy blacha jest ściskana, tym poszczególne części lepiej do siebie pasują, co ułatwia montaż kabiny - wyjaśnia Hans Elmqvist.

Kolejną poważną inwestycją był zakup 56 nowych robotów przemysłowych w celu zwiększenia wydajności produkcji. Ponadto, automatyzacja pozwala zagwarantować konsekwentną, wysoką jakość każdego wyprodukowanego pojazdu. Przykładem jest wklejanie szyb. Szyby wklejane mają dwie zalety: stanowią element konstrukcyjny kabiny, przez co zapewnia ona większy poziom bezpieczeństwa, a sam proces wklejania jest bardziej efektywny i gwarantuje jeszcze wyższą jakość niż dotychczas stosowane rozwiązanie.

Produkcja nowego Volvo FH

Równolegle z pracami nad nowym Volvo FH modernizowano przyszły proces jego produkcji. Opracowano m.in. metodę montażu podwozia w pozycji odwróconej, zapewniającą większą ergonomię pracy. Szyby są wklejane w celu nadania kabinie większej wytrzymałości. Wszystkie wiązki elektryczne dochodzące do kabiny są poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy lewą stronę jego zarezerwowano dla przewodów pneumatycznych - wszystko po to, by ułatwić montaż.

 

Czy wiesz że...

... przetworzenie rolki stali na ultranowoczesny samochód ciężarowy zajmuje około 5 dni?

... kabina przechodzi przez około 350 par rąk, zanim zostanie całkowicie zmontowana?

... do pomalowania Volvo FH potrzeba 3,8 litra lakieru?

... każdy tłocznik waży od 25 do 30 ton?

... do zmontowania ultranowoczesnego samochodu ciężarowego wykorzystuje się 2790 śrub?

... nowe Volvo FH waży od 7500 do 12 500 kg (zależnie od specyfikacji)?