Podstawą oceny w tej rywalizacji jest przede wszystkim zużycie paliwa, a więc także emisja dwutlenku węgla samochodów ciężarowych. Dodatkowe kryteria to klasa emisji spalin i maksymalna ładowność. Podstawę obliczeń wartości zużycia paliwa stanowią wyniki testów przeprowadzanych na znormalizowanej trasie przez specjalistyczne czasopisma „VerkehrsRundschau” i „Trucker”.
Nasz zwycięzca osiągnął znacznie mniejsze zużycie paliwa niż pojazd, który znalazł się na drugim miejscu. Przyczynił się do tego między innymi predykcyjny (przewidujący) tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). PPC, znając topografię trasy przed samochodem, działa optymalnie z punktu widzenia zużycia paliwa. Ten system asystujący prezentuje swoje mocne strony szczególnie na wzniesieniach: jako pierwszy na świecie tempomat wykorzystujący GPS, system Predictive Powertrain Control nie tylko reguluje prędkość i hamowanie, ale również ingeruje w sterowanie skrzynią biegów. Efektywnie wydłuża więc czasy działania standardowej w Actrosie funkcji EcoRoll, zmniejszającej zużycie paliwa, oraz w odpowiednich sytuacjach sprawnie i wcześnie redukuje bieg o jeden lub dwa stopnie.
Znacznej redukcji zużycia paliwa Actros dowiódł już bezpośrednio po swojej światowej premierze w 2011 roku: podczas porównawczego testu zużycia paliwa na trasie o długości 10 000 km, pomiędzy Rotterdamem i Szczecinem, nowy Actros 1845 LS BlueTec 6 uzyskał oszczędność na poziomie 4,5 procenta w porównaniu z wypróbowanym Actrosem w wersji Euro V.
Technika Actros Mercedes-Benz otrzymał miano zielonej ciężarówki – „Green Truck 2013”.
|
Link do źródła: |