Technika

Taki będzie nowy smart

Bez drzwi, bez tylnej szyby, bez dachu na głową - smart fourjoy rezygnuje ze zbędnego balastu i pozwala zaglądać do futurystycznie zaprojektowanej kabiny. Czteroosobowy prototyp wyróżnia typowa dla smartów zwrotność - jego nadwozie ma niewielkie wymiary (dł./szer./wys.: 3 494/1 978/1 494 mm), a średnica zawracania wynosi 9,1 m. Koncepcyjnego smarta fourjoy wiele łączy z naszym nowym, czteroosobowym modelem, który zadebiutuje pod koniec 2014 roku, mówi r Annette Winkler, szefowa smarta. I dalej: - Swoje geny model dzieli także z oryginalnym smartem. Charakterystyczna sylwetka z zepchniętymi do narożników nadwozia kołami ma krótkie zwisy i tylne lampy zintegrowane z nadwoziem. Napędzany jest jednostką elektryczną o mocy 55 kW.
- Prototyp fourjoy to wstęp do kolejnej ery projektowania smarta, mówi Gorden Wagener, szef designu w koncernie Daimler AG.
Liczne detale nawiązują do poprzednich prototypów, takich jak for-us (Detroit 2012) i forstars (Paryż 2012). Charakterystyczna jest nowa twarz smarta i poszycie nadwozia z polerowanego aluminium. Lustrzane powierzchnie podkreślają ekskluzywny charakter modelu, podobnie jak LED-owe oświetlenie.Chłodną mieszankę bieli i srebra uzupełniają przeźroczyste owiewki nawiązujące odcieniem do czapeczek tenisowych używanych w latach 90.

Brak drzwi, tylnej szyby czy panelu dachowego sprawia, że smart fourjoy ma bardziej integrować się z miejską tkanką. Odkryte wnętrze umeblowano dwoma fotelami i tylną kanapą utrzymaną w tym samym stylu. Ich organiczna forma przypomina nowoczesne meble wypoczynkowe, a turkusowe akcenty nawiązują do koloru owiewek karoserii. Biała tapicerka kontrastuje z ciemną podłogą i grafitowymi obudowami siedzeń - w efekcie zdają się one unosić nad ziemią. Wrażenie głębi podkreśla deska rozdzielcza z podświetlanym panelem pokrytym trójwymiarową grafiką. I tu nie zabrakło odniesień do oryginalnego smarta - ot, np. jednoramienna kierownica i okrągły prędkościomierz. Dwie stacje dokujące dla smartfonów zapewniają łączność z pokładowymi multimediami wszystkim podróżującym.

Zabudowany w tylnej części samochodu napęd elektryczny bazuje na technologii stosowanej w aktualnej generacji smarta fortwo electric drive i składa się z jednostki o mocy 55 kW oraz akumulatorów o pojemności 17,6 kWh. Ich pełne ładowanie z domowego gniazdka ma trwać maksymalnie 7 godzin. Przy użyciu wallboxa lub publicznej stacji ładowania oraz ładowarki pokładowej o mocy 22 kW i odpowiedniego kabla czas ten spada do niecałej godziny.

Na wyposażeniu smarta fourjoy znalazły się dwie deskorolki z napędem elektrycznym, pozwalające pokonać niewielki dystans. Dodatkowo, pod tylnymi fotelami wygospodarowano miejsce na kaski ochronne z dołączanymi kamerami HD. Filmami nagranymi podczas jazdy deskorolką można się później podzielić z przyjaciółmi lub opublikować je na portalu społecznościowym.