Technika

Eco-roll - system, który ma zmniejszyć spalanie Scani o 2%

Klienci, którzy poczynając od jesieni 2013 zamówią pojazdy wyposażone w skrzynię biegów Scania Opticruise i przewidujący tempomat Active Prediction, otrzymają w pierwszym kwartale 2014 ciężarówki z nowym układem oszczędzającym paliwo - Eco-roll. Komputer pokładowy przelicza, czy w danych warunkach większą oszczędność przyniesie zjazd ze wzniesienia na biegu jałowym czy z wykorzystaniem hamowania silnikiem przy odciętym dopływie paliwa.
 

Wybór pomiędzy tymi dwiema alternatywami wcale nie jest bowiem oczywisty. Swobodny zjazd za pomocą Eco-roll, z wykorzystaniem energii kinetycznej zestawu ma sens jedynie wtedy, gdy potrwa dłużej niż 10 sekund. Jednocześnie prędkość nie powinna wzrosnąć na tyle, aby konieczne stało się hamowanie silnikiem, ponieważ ma to negatywny wpływ na właściwe wykorzystanie energii paliwa już dostarczonego do silnika.

Abu kontrolować prędkość, Scania Active Prediction wykorzystuje GPS, który informuje o położeniu pojazdu oraz mapy topograficzne. W zależności od wybranego przez kierowcę trybu pracy skrzyni biegów, ciężarówka obiera odmienne strategie jazdy. Może dążyć do zminimalizowania zużycia paliwa lub do utrzymania wysokiej prędkości przejazdowej. W krajach, dla których dostępne są mapy topograficzne układ Eco-roll należy do standardowego wyposażenia wraz ze Scania Opticruise w wersji bez pedału sprzęgła, tempomatem Active Prediction oraz silnikiem Euro 6. Jednocześnie system Scania Active Prediction został udoskonalony. Analizuje jak długo jeszcze potrwa jazda pod górę i stara się unikać zbędnej zmiany biegów. W pełni wykorzystuje wysoki moment obrotowy silników Scania, dostępny już przy niskiej prędkości obrotowej.