Technika

Polscy przewoźnicy kupią w tym roku ok. 1 200 autobusów

Najnowsze analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy JMK przygotowane w oparciu o dane Centralnej Ewidencji Pojazdów, wskazują, że wrześniowa strata w stosunku do ubiegłego roku była najniższa spośród wszystkich miesięcy. Mimo wszystko można powiedzieć, że trzeci kwartał - a szczególnie sierpień - był bardzo pracowity dla autobusowej branży i cały rynek przyśpieszył. Największy udział w niwelowaniu strat miała kategoria MINI oraz autobusy miejskie (realizacja dostaw m.in. dla MZA Warszawa, ZTM Lublin i dla Olsztyna). Większość segmentów funkcjonalnych notuje ujemny bilans w porównaniu do zeszłego roku. Jedyną kategorią autobusów, gdzie zanotowano dodatni wynik jest segment pojazdów międzymiastowych. Polscy przewoźnicy zarejestrowali w tym roku łącznie 82 autobusy z tej grupy, czyli blisko 23% więcej niż przed rokiem. Coraz lepsze wyniki notuje także kategoria autobusów MINI, które po dobrym starcie na początku roku mocno przyhamowała w okresie wiosennym - we wrześniu zarejestrowano 43 minibusy wobec 27 szt. przed rokiem. Dzięki poprawionej dynamice sprzedaży, segment odrobił straty i po trzech kwartałach odnotował lepsze wyniki niż w ubiegłym roku. W tym okresie polscy klienci zakupili 289 egz. z tego segmentu (+3% r/r). Najwięcej mimibusów do tej pory zarejestrowano w powiecie wejherowskim (58), warszawskim (31), pruszkowskim (19) i w katowickim (12).

PZPM informuje, że strategiczna w Polsce kategoria autobusów miejskich również sukcesywnie zmniejsza straty do zeszłorocznych wyników i obecnie ta różnica wynosi 30 sztuk czyli niespełna 9%. Rosnąca miejska dynamika to przede wszystkim efekt letnich dostaw autobusów marek Solaris i Solbus dla MZA Warszawa, a także zakończenia realizacji kontraktów Autosana dla Rzeszowa i Lublina. Także Mercedes-Benz przekazał pierwszą partię gazowych autobusów dla Rzeszowa, a we w wrześniu najwięcej miejskich pojazdów dostarczył na rynek Solbus, realizując kontrakt dla prywatnego konsorcjum transportowego w Olsztynie. Przed nami jeszcze realizacja najważniejszych tegorocznych zamówień: 50 szt. miejskich pojazdów marki Mercedes-Benz dla MPK Łódź. Natomiast na kolejny rok przesunęła się realizacja najnowszego zamówienia MZA Warszawa na 47 szt. autobusów przegubowych. Przesuwa się w czasie rozstrzygniecie drugiego warszawskiego przetargu - na 35 autobusów gazowych, który będzie realizowany w 2014 r. W segmencie autokarów, po trzech kwartałach br. zanotowano największy ujemny bilans ze wszystkich kategorii. Łącznie w tym okresie zarejestrowano 159 pojazdów (-67 szt.;-30%). Trzeba jednak pamiętać, że w zeszłym roku popyt kształtowały ogromne inwestycje związane z Euro 2012.

W omawianym okresie autobusowym liderem w Polsce jest cały czas marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 327 pojazdów (+35; +12% r/r). W tej grupie znalazło się 226 szt. autobusów kategorii MINI (-11), gdzie producent ma 78% udziału. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 134 szt. (-33%). Firma z Bolechowa jest niekwestionowanym liderem w segmencie miejskim. Na trzecim miejscu uplasował się Autosan (54), który przyspieszając dostawy dla Rzeszowa i Lublina szybko wspiął się na tą wysoką pozycje w rankingu. Pozostaje nadzieja, że być może z nowym inwestorem najstarszy polski producent autobusów nadal będzie gościł w statystykach. Czwarte miejsce zajmuje Solbus, który zrealizował m.in. miejskie zamówienia dla Warszawy i Olsztyna. Dodatkowo firma w tym miesiącu podpisała kontrakt z MZA Warszawa na 47 szt. przegubowców, który zapewni jej wysoką pozycję w sprzedażowym rankingu w przyszłym roku. Potem jest Iveco (41) i autobusy typu SAM (41) oraz MAN (38).

PZPM i JMK analikując portfel nadchodzących zamówień spodziewają się, że rok 2013 autobusy skończą na minusie (ok. -5%) w porównaniu do zeszłego roku. To oznacza liczbę autobusowych rejestracji na poziomie ok. 1 200 szt.