Technika

Jak Polacy zmieniają opony? Marka nie jest najważniejsza

- Wyniki naszych badań pokazały, że świadomość Polaków w kwestii bezpieczeństwa znacznie się poprawiła. Ponad 90% ankietowanych zdeklarowało, że w ubiegłym roku poruszali się autem wyposażonym w opony zimowe, a dodatkowe 5% używało w tym okresie opon całorocznych, wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl. - Warto dodać, że preferencje zakupowe Polaków zmieniają się nieznacznie, w zależności od tego czy chodzi o opony letnie, czy zimowe. W przypadku zakupu zimówek dominują opony nowe, stanowiąc 605 wszystkich transakcji na naszej platformie. Badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Równo 2/3 ankietowanych deklaruje, że jeden komplet opon użytkuje powyżej 3 sezonów. Głównym powodem zakupu nowego kompletu ogumienia jest zużycie poprzedniego zestawu (80%), natomiast 23% badanych stwierdziło, że wymienia opony, gdy ich wiek wynosi 4 lata.

- Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji, wyjaśnia Piotr Ciesielski Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających termin ważności, ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania, dodaje.

W TOP3 najczęściej wybieranych marek opon zimowych znalazły się w kolejności: Dębica, Continental i Goodyear. Jednakże marka nie gra istotnej roli przy wyborze. Znajduje się dopiero na IV miejscu wśród najważniejszych kategorii, wg których Polacy wybierają zimówki. Dla większości badanych kwestie bezpieczeństwa są ważniejsze niż cena. Ankietowani na pierwszym miejscu postawili na "przyczepność", a dopiero potem na "cenę". Dalej w kolejności znalazły się: "wynik w testach", "marka" i "opinie użytkowników o produkcie". Listę zamyka "wpływ na spalanie" i "poziom generowanego hałasu".

- Trzy z powyższych parametrów można bez problemów odczytać z etykiety, w które od roku zgodnie z prawem unijnym muszą być wyposażone każde opony, wyjaśnia Piotr Ciesielski. - Etykieta zawiera informacje o trzech parametrach: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu generowanego podczas jazdy przez oponę. Dwie pierwsze informacje określane są w klasach, za pomocą siedmiu pierwszych liter alfabetu - od A do G, gdzie A jest wynikiem najlepszym. Warto zaznajomić się z metodologią, jaką oznaczane są na polecenie Unii Europejskiej nowe opony. Badania przeprowadzone przez serwis Allegro pokazały, że zaledwie 51% konsumentów słyszało o etykietach, a tylko 63% z nich potrafi odczytać informacje tam zawarte.

Polacy swoją wiedzę o oponach zimowych czerpią przede wszystkim z fachowych publikacji w prasie i internecie. Ponad połowa ankietowanych wybiera właśnie te źródła informacji. Nieco mniej, bo 43% ankietowanych dodatkowo korzysta z wiedzy internautów, znajdując potrzebne dane na forach tematycznych.

- Ufamy także specjalistom w punktach sprzedaży. Ponad 40% Polaków zdeklarowało, że przy zakupie opon zimowych poddaje się opinii sprzedawcy. Natomiast znikomym zaufaniem cieszą się ulotki i reklamy producentów, wyjaśnia Ciesielski. - Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Prawie połowa ankietowanych preferuje zakupy online, nieco mniej bo 40% ybiera niezależne warsztaty. Badania pokazały, że kupujący raczej omijają ASO (11%) i sklepy motoryzacyjne (11%). Na końcu listy znalazły się hipermarkety (2%).