Technika

Volvo Trucks zapewnia większe bezpieczeństwo na śliskich drogach w warunkach zimowych

- Nawet jeżeli kierowcy ostatecznie uda się opanować pojazd, sytuacja w której jadący z góry zestaw drogowy nagle zbacza z prawidłowego toru jazdy jest bardzo nieprzyjemna, zarówno dla kierowcy tego pojazdu, jak i pojazdów nadjeżdżających z przeciwka - mówi Mats Sabelström, specjalista od układów hamulcowych w Volvo.

W celu zminimalizowania ryzyka występowania tego typu sytuacji i potencjalnych wypadków, Volvo Trucks opracowało system o nazwie Hamulec Stabilizacyjny, który automatycznie spowalnia przyczepę, powodując wyprostowanie zestawu drogowego na śliskich, opadających odcinkach dróg.

- W około 15 procentach wszystkich 30 000 poważnych wypadków drogowych, do jakich co roku dochodzi w Europie, uczestniczą samochody ciężarowe, przy czym odsetek ten powoli maleje1. - Za pomocą skutecznych hamulców, układów stabilizacyjnych i systemów ostrzegających o niebezpieczeństwie kolizji już obecnie pomagamy kierowcom unikać niebezpiecznych sytuacji w trudnych warunkach jazdy. Hamulec Stabilizacyjny to kolejny ważny krok w naszym ciągłym dążeniu do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ograniczania liczby wypadków z udziałem samochodów ciężarowych - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Hamulec Stabilizacyjny stanowi uzupełnienie dla układu stabilizacji toru jazdy (ESP) - innego systemu bezpieczeństwa, który Volvo Trucks wprowadziło na rynek jako pierwszy na świecie producent samochodów ciężarowych. ESP jest najbardziej skuteczny przy większych prędkościach jazdy, Hamulec Stabilizacyjny zaś działa przy prędkości mniejszej niż 40 km/h. Obydwa te systemy uzupełniają się, zwiększając stateczność i kierowalność zestawu drogowego.

- Hamulec Stabilizacyjny można nazwać „ESP małych prędkości". Dojeżdżając do spadku drogi, kierowca ręcznie aktywuje system. Wówczas, po zwolnieniu przez kierowcę pedału przyspieszenia następuje automatyczne, pulsacyjne uruchamianie hamulców w przyczepie. Proces ten trwa aż do chwili, w której droga przestaje opadać i możliwe jest ponowne zwiększenie prędkości - wyjaśnia Mats Sabelström.

Hamulec Stabilizacyjny został wprowadzony w 2012 r. w Volvo FH, a następnie, w 2013 r., w modelu Volvo FM - w podwoziach samochodu ciężarowego przystosowanych do holowania przyczep. W roku 2014 stanie się dostępny także w ciągnikach siodłowych Volvo FH i Volvo FM.

- Kierowcy, którzy testowali Hamulec Stabilizacyjny, byli pod dużym wrażeniem jego skuteczności. Jako że obecnie wprowadzamy ten system także do ciągników siodłowych, kolejna grupa kierowców zyska możliwość łatwiejszego i bezpieczniejszego pokonywania trudnych zjazdów - mówi Carl Johan Almqvist.

Według informacji działającego w Volvo Trucks Zespołu ds. Badania Rzeczywistych Wypadków, z pomocą Hamulca Stabilizacyjnego udałoby się uniknąć około 60 spośród wszystkich wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, do jakich doszło w ubiegłym roku w Szwecji2

Hamulec stabilizacyjny - fakty

  • Zwiększa bezpieczeństwo podczas zjazdu ze wzniesienia, zwłaszcza na śliskich drogach i w zakrętach.
  • Pulsacyjnie uruchamia hamulce w przyczepie.
  • Wyprostowuje zestaw drogowy, ułatwia kierowanie i zmniejsza ryzyko tzw.złożenia się zestawu drogowego.
  • Działa przy prędkościach poniżej 40 km/h.
  • Został wprowadzony w 2012 r. w podwoziach samochodu ciężarowego VolvoFH oraz w 2013 r. - w Volvo FM. W roku 2014 stanie się dostępny takżew ciągnikach siodłowych Volvo FH i FM.

Zobacz jak działa Hamulec Stabilizacyjny http://www.youtube.com/watch?v=MNwJ7Acs_3Y

1 Źródło: CARE 2011, CARE to centralna europejska baza danych dotyczących wypadków drogowych w UE, w wyniku których osoby poniosły śmierć lub zostały ranne .
2 Źródło: STRADA 2012, STRADA to krajowy (szwedzki) system informatyczny, gromadzący dane o obrażeniach i wypadkach w całym systemie transportu drogowego. STRADA bazuje na danych pochodzących z policji, a także szpitali.