Technika

Nowy Actros na drogach Europy: ponad 30 tys. egzemplarzy w ciągu niespełna 2 lat

Operatorzy flot z Europy doświadczają tego codziennie, i to już od dawna - od chwili premiery pod koniec 2011 roku do klientów trafiło już 30 tys. nowych Actrosów. Niektóre z nich zdążyły przejechać w tym czasie 600 tys. kilometrów, a nawet więcej. Rezultat: nowe, wyśrubowane standardy w zakresie zużycia paliwa i całkowitych kosztów posiadania (TCO).

Zalety nowego Actrosa docenili także kierowcy nad Wisłą. Na naszych drogach jeździ już ponad 2300 egzemplarzy tego modelu, co czyni Polskę jedym z jego ważniejszych rynków zbytu.


Technologia Euro VI pomaga obniżyć zużycie paliwa i AdBlue

Nawet wariant Euro VI, mimo zastosowania wyrafinowanej technologii oczyszczania spalin, uzyskał w jeździe testowej "Record Run" - zorganizowanej przez Daimlera pod okiem specjalistów z DEKRY - o 4,5 proc. niższe zużycie paliwa od Actrosa poprzedniej generacji.

W badaniach konsumenckich nabywcy wersji Euro VI z dwunastu europejskich krajów zgłosili oszczędności sięgające od 5 do 15 proc., zależnie od trybu eksploatacji. Odnotowano także znaczące obniżenie zapotrzebowania na czynnik AdBlue (do 40 proc.).

Obecnie po europejskich drogach porusza się już ponad 11 tys. Actrosów Euro VI. Ich udział w liczbie zamówień stale rośnie - w Niemczech od wiosny br. utrzymuje się na poziomie około 80 proc.

Zaawansowany układ kontroli spalin bazuje na technologii sprawdzonej na dystansie ponad 25 mld kilometrów w USA - tamtejsze ciężarówki Daimlera są w nią wyposażane od ponad 4 lat.

- Z pełną świadomością wybraliśmy normę Euro VI - to obecnie najbardziej zaawansowany etap rozwoju silników - mówi Rüdiger Elflein, szef niemieckiej firmy transportowej Elflein Spedition & Transport GmbH. - Pojazdy Euro VI użytkujemy od 2012 roku. Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni ich apetytem na paliwo - nowy Actrosa zużywa o około 8 proc. mniej oleju napędowego od modelu poprzedniej generacji, a przy okazji jest wygodniejszy niż kiedykolwiek. To atrakcyjne miejsce pracy dla naszych kierowców.

Jeszcze niższy apetyt dzięki PPC

Zapotrzebowanie na olej napędowy dodatkowo zmniejsza inteligentny tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) - według specjalistycznych testów to najbardziej dopracowane ze wszystkich podobnych rozwiązań dostępnych na rynku.
W codziennej eksploatacji korzyści z działania PPC odczuwalne są zwłaszcza wtedy, gdy obniża się poziom czujności kierowcy, lub gdy pokonuje on nieznaną trasę. W rezultacie zużycie paliwa spada nawet o 5 proc. względem jazdy bez uruchomionego PPC. W Niemczech system ten jest obecnie zamawiany w co trzecim Actrosie.

Bezpieczeństwo: daleko przed konkurencją

Wyposażenie Actrosa z zakresu bezpieczeństwa daje przykład i sprawdza się na co dzień. Lista trzynastu "aniołów stróżów" obejmuje m.in. układy Proximity Control Assist, Stability Control Assist i Lane Keeping Assist czy Active Brake Assist 3. Ten ostatni już teraz spełnia nieobowiązujące jeszcze unijne normy bezpieczeństwa (AEBS - system autonomicznego hamowania awaryjnego, faza druga).

Popularnością tych systemów zaskoczeni są nawet specjaliści z branży flotowej: dla przykładu, Active Brake Assist jak dotychczas trafił do 38 tys. egzemplarzy (włącznie z modelem poprzedniej generacji), a Lane Keeping Assist czy Stability Control Assist zamówiło już 60 tys. nabywców.

Ponad jedna trzecia nowych ciężarówek Mercedes-Benz wyjeżdża z fabryki z korzystnie wycenionymi pakietami wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Bazowy nazywa się Safety Pack Basic i obejmuje układy Proximity Control Assist i Lane Keeping Assist oraz poduszkę powietrzną kierowcy. Safety Pack Classic zawiera dodatkowo Active Brake Assist oraz system poziomowania pojazdu, a Safety Pack Top - retarder.
Jeszcze wyższy jest wskaźnik zamówień pakietów Economy - obecnie sięga 40 proc. W składu pakietu Economy Pack Classic wchodzi system monitorowania ciśnienia w ogumieniu, deflektory powietrza dla kabiny i aerodynamicznie ukształtowane panele boczne; Economy Pack Top obejmuje też wydajny retarder wodny.

Szeroki wybór kabin pozwala dopasować warunki na pokładzie Actrosa do indywidualnych potrzeb każdego kierowcy. Długodystansowa kabina oferowana jest w wersji o szerokości 2,3 lub 2,5 m, z czterema typami dachu i o standardowej długości 2,3 m. Aż pięć z siedmiu wariantów kabin ma płaską podłogę.

Kabiny do indywidualnego wyboru  - z koncepcją SoloStar na czele

Ergonomiczne miejsce pracy i komfortowa sekcja odpoczynku różnią się kolorystyką i geometrią. Specjalnie dla nowego Actrosa opracowano nowe, wysokiej jakości obicia, luksusowy fotel kierowcy z opcjonalną funkcją masażu, wygodne łóżka, wielofunkcyjną kierownicę czy asymetryczne schowki dachowe.

Oferowana na życzenie koncepcja SoloStar nadaje relaksowi nowy wymiar - komfortowa strefa po stronie pasażera ma formę narożnej, przesuniętej do tyłu jednostki. W efekcie kierowca może rozprostować nogi i maksymalnie zregenerować swoje siły. Dotychczas na to rozwiązanie zdecydowało się już ponad 3 tys. nabywców Actrosa.

Komfort...

Trzy atrakcyjnie wycenione, zróżnicowane pakiety nie tylko zapewniają wyjątkowy komfort na pokładzie Actrosa, ale i ułatwiają dobór wyposażenia. Comfort Pack Basic zawiera rozbudowany centralny zamek, dwuczęściową roletę elektryczną, oświetlenie kabiny oraz dwudrożne głośniki.

Na Comfort Pack Classic składa się też zamykany schowek nad przednią szybą, dodatkowa szuflada w konsoli środkowej, powietrzny sygnał dźwiękowy, rolety bocznych okien, obszyte skórą koło kierownicy oraz elektrycznie sterowany szyberdach.
Comfort Pack Top obejmuje dodatkowo system audio z 7 głośnikami i subwooferem, panel wskaźników typu Highline, instalację dla schowków dachowych, automatyczną klimatyzację, lodówkę w szufladzie pod łóżkiem i pooświetlaną gwiazdę Mercedesa na osłonie chłodnicy.

...i styl

Podobnie jak w przypadku osobowych modeli Mercedes-Benz, tak i w przypadku Actrosa dostępne są linie wyposażenia, które czynią jego wnętrze jeszcze bardziej atrakcyjnym. Pierwsza z nich - Home Line - podkreśla domowy nastrój na pokładzie ciężarówki i wyróżnia się drewnopodobnymi klamkami drzwi i elementami ozdobnymi kokpitu. Druga - Style Line - większy nacisk kładzie na dynamikę nowego Actrosa i zwraca uwagę lśniącym, srebrnym wykończeniem listew, klamek, kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz otworów wentylacyjnych.

Ciągły rozwój

Proces ciągłego rozwoju konstrukcji to kolejna wizytówka Mercedes-Benz. Zarówno technologia, jak i zakres wyposażenia są na bieżąco dostosowywane do oczekiwań klientów. Dla przykładu, od października dostępny jest jeszcze bardziej przyjazny w obsłudze ekran śledzenia czasu jazdy i odpoczynku. Wykorzystując informacje z ostatniej generacji cyfrowego tachografu (DTCO), nowy Actros podaje teraz czas spędzony za kierownicą łącznie w ciągu jednego dnia oraz tygodnia lub dwóch. System informuje też o przekroczeniu dziennego, 9-godzinnego limitu czasu prowadzenia pojazdu.

Koncepcja wyświetlacza systemu PPC również została udoskonalona. Zdefiniowana przez kierowcę histereza prędkości z dolną i górną granicą jest teraz prezentowana w formie graficznej, w kolorze, i wskazuje, czy układ jest aktywny. Dodatkowo, ustawienia prędkości są przechowywane w pamięci komputera pokładowego.


Europejski lider

Funkcjonalne udoskonalenia nowego Actrosa w wersji Euro VI szybko zapewniły mu rynkowy sukces. Nabywcy modelu mogą w dalszym stopniu optymalizować całkowite koszty posiadania (TCO), a producent - dzięki zadowoleniu klientów - ma listę pełną zamówień. Wydłużone godziny pracy i dodatkowe, sobotnie zmiany w fabryce Wörth mówią same za siebie.

Nowy Actros jest również najważniejszym elementem sukcesów Mercedes-Benz na Polskim rynku, a zwłaszcza w sztandarowym dla tego modelu segmencie ciągników siodłowych. Na koniec października 2013r. liczba rejestracji takich pojazdów z Gwiazdą wzrosła o 9,4% względem analogicznego okresu w zeszłym roku, zwiększając swoje udziały rynkowe do 16,9%.