Technika

Rośnie rynek przyczep i naczep

Liczba rejestracji nowych przyczep i naczep o dmc>3,5t wzrosła o 14,5%, natomiast w pozostałych grupach odnotowano niewielkie spadki, podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), analizując dane z CEP.  Po dwóch dynamicznych latach 2010-2011 odbudowywania rynku po załamaniu 2009 r., i niewielkim przyhamowaniu wzrostu w 2012 r. do poziomu 13 120 szt., ub.rok zakończył się liczbą 15 019 nowych rejestracji, na poziomie wyższym o 14,5% w skali roku. Po pierwszym słabszym kwartale (-2%), kolejne przyniosły wzrosty. W drugim kwartale wzrost wyniósł 11% a w głównej mierze wywołany był zmianą przepisów (koniec czerwca), związanych z wdrażaniem dyrektywy ramowej ds. homologacji (2007/46/WE). Zmieniły się wymogi co do dokumentów, jak i likwidacja uproszczonej zasady rejestracji jednej sztuki m.in. pojazdów SAM na podstawie badania technicznego. Trzeci i czwarty kwartał zakończyły się rezultatami wyższymi odpowiednio o 22% i 28%. Całą grupę rejestracji przyczep i naczep o dmc>3,5t ciągnęła w górę sprzedaż naczep, które stanowiły 89,5% (13 443; +16,4% r/r). Towarzyszyło to również przyspieszonej w tym czasie rejestracji aut ciężarowych, w tym ciągników w liczbie 14 253 (+20%), przy czym 13 759 ciągników miało rejestrację stałą na koniec okresu.

W grupie nowych przyczep i naczep o dmc>3,5t, na szczycie rankingu marek pozostaje niezmiennie od trzech lat czwórka mocnych marek: Schmitz Cargobull (3 542) wypracował 24% udział w rynku; Krone (3 318) ma 22% udział; Wielton (2 062) zwiększył udział do blisko 14%. Czwarty pozostał Koegel (1 286; 8,6% udział) wyprzedzając o 920 pojazdów kolejną na liście markę - Schwarzmueller. W tym czasie z rejestracją czasową pozostawało w polskich rejestrach 2 995 przyczep i naczep o dmc>3,5t czyli mniej o 24,6% niż w 2012 r. W przeważającej części pojazdy te zostały przeznaczone dla zagranicznych odbiorców. Wśród nich na czele był Wielton (1 925 szt.), następnie Bodex (440), Mega (106) i Kaessbohrer (94).

Wśród naczep o dmc>3,5t największą grupę - 8 149 szt. - stanowiły platformy i skrzynie, na którą w przeważającej części składają się branżowo określane zabudowy kurtynowe i skrzyniowe w tym skrzyniowo-plandekowe (ok. 61%). W grupie 2 300 furgonów znalazło się m.in. 2 089 chłodni i izoterm. W ciągu całego 2013 r. wśród naczep ciężarowych zarejestrowano ponad 11% wywrotek (1 518). Wśród innych podrodzajów 27% stanowiły naczepy do przewozów kontenerów (225 szt.).

Wśród przyczep ciężarowych dmc>3,5t, w 2013 r. blisko 66% stanowiły przyczepy kurtynowe i skrzyniowe (1 036) (podrodzaj platforma lub skrzynia). Były też 143 przyczepy do przewozów kontenerów.

źródło: PZPM, CEP