Technika

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zdobywa nagrodę za jakość

Nowoczesny Aktywny Układ Kierowniczy Volvo został wyróżniony prestiżową nagrodą roku 2013 za innowacyjność w jakości. Nagroda ta jest przyznawana corocznie przez Szwedzki Instytut Jakości (SIQ) w celu stymulowania prac nad wysokiej jakości innowacyjnymi rozwiązaniami.

- Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest doskonałym przykładem wynalazku, który spełnia zarówno potrzeby handlowe, jak i życzenia użytkowników. Ta nowa technologia zapewnia większą zwrotność i lepszy komfort pracy - mówi profesor nadzwyczajny Matti Kaulio z Wydziału Ekonomiki Przemysłowej Królewskiego Instytutu Technicznego (KTH), który sformułował decyzję jury.

Zwyciężyć może tylko taka innowacja, która ma wyraźny związek z określoną potrzebą klienta. Pod tym względem Aktywny Układ Kierowniczy Volvo wypadł szczególnie dobrze.

- Szczególnie ekscytujący jest fakt, że rozwiązanie to stanowi odpowiedź na indywidualne potrzeby, a jednocześnie spełnia wymagania handlowe. Ponadto, udanie łączy w sobie wypróbowane i niezawodne technologie z technologiami nowatorskimi, które razem tworzą na lepszy produkt. No i jeszcze ten aspekt bezpieczeństwa, który jest nieodłączną częścią wizerunku marki Volvo - zauważa Matti Kaulio. 

„Dowód, że jesteśmy na dobrej drodze"

Volvo Trucks jest zachwycone i dumne z faktu otrzymania nagrody, która umacnia długofalowy cel firmy, jakim jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków pracy kierowcy.

- Cieszymy się niezmiernie z tego wyróżnienia. Wspaniale było odebrać telefon z tą informacją, tym bardziej, że miałem przeczucie, że jesteśmy brani pod uwagę. Nagroda jest dowodem, że koncentrujemy się na właściwych sprawach i stanowi dla nas dodatkowa zachętę do dalszego doskonalenia jakości i bezpieczeństwa otoczenia kierowcy w naszych samochodach ciężarowych - mówi Hayder Wokil, dyrektor ds. jakości w Volvo Trucks.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo został opracowany w ścisłej współpracy z kierowcami, by jak najlepiej spełniał ich potrzeby.

- Na wszystkich etapach procesu projektowego zasięgamy opinii klientów. Tym samym, nasze produkty powstają przy ich udziale, a klienci czują się bardziej z nami związani. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest kamieniem milowym w naszym dążeniu do doskonalenia otoczenia kierowcy i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Hayder Wokil.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo niemal całkowicie eliminuje drgania odczuwalne na kole kierowcy. W rezultacie, kierowca nie musi bezustannie korygować toru jazdy, dzięki czemu jest w mniejszym stopniu narażony na bóle i urazy pleców, szyi i barków. Ponieważ kierowanie pojazdem nie wymaga żadnego wysiłku, kierowca może się odprężyć. A dzięki temu, że odczuwa mniejsze zmęczenie, maleje ryzyko wypadku.

Nowa technologia pozwala na wyjątkowo precyzyjne cofanie samochodem ciężarowym - właściwość, która umożliwiła Jean-Claude'owi Van Damme'owi wykonanie słynnego popisu: „The Epic Split".

Ceremonia wręczenia nagrody roku 2013 za innowacyjność w jakości ma miejsce dzisiaj w Moderna Museet, w Sztokholmie. Nagroda ta jest przyznawana raz do roku firmie, organizacji lub osobie, której innowacje są rezultatem planowego działania i spełniają określoną potrzebę klienta. W skład kapituły nagrody wchodzą zajmujące się promocją jakości fundacje ze Szwecji, Finlandii, Estonii, Czech i Węgier.

20 stycznia 2014 r.

Jak działa Aktywny Układ Kierowniczy Volvo

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo bazuje na konwencjonalnym układzie z przekładnią kierowniczą połączoną wałem z kołem kierownicy, w którym siłę niezbędną do skrętu kół zapewnia hydrauliczny układ wspomagania. W rozwiązaniu Volvo układ ten został rozbudowany o silnik elektryczny, sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zwiększa siłę wspomagania, podczas gdy przy szybszej jeździe automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi.

Na kanale Volvo Trucks na portalu YouTube dostępnych jest kilka filmów poświęconych VDS:

Prezentacja VDS: http://www.youtube.com/watch?v=clv7emcs84Y